Friday, November 06, 2015
HUKUM ISTERI TURUT SAMA MENANGGUNG BELANJA RUMAH
Soalan;
Assalamualaikum. Sy ada sedikit kekeliruan tentang nafkah. Semasa di awal perkahwinan, sy pernah memberitahu suami bahawa sy akan membantu suami untuk membayar bil2 utiliti untuk mengurangkan beban suami. Kadang2 sy turut mengeluarkn wang untuk membeli belanja seharian. Setelah beberapa tahun berkahwin, sy dapati pendapatan suami telah meningkat dan sy yakin suami boleh menggunakan wang tersebut untuk membayar bil2 tersebut. Masalahnya adalah sekarang suami seolah2 menganggap sy wajib membayar bil2 rumah dan kadangkala turut mengatakan ayat bahawa asyik dia sahaja yang mengeluarkan wang belanja rumah, minyak kereta dan sebagainya. Apabila sy memberitahu itu adalah tanggungjawabnya sebagai suami, dia akan mengungkit bahawa dia telah banyak mengeluarkan duit sendiri. Apakah hak sy sebagai isteri dlm permasalahan ini? Mintak penjelasan ustaz. Terima kasih.
Assalamualaikum. Sy ada sedikit kekeliruan tentang nafkah. Semasa di awal perkahwinan, sy pernah memberitahu suami bahawa sy akan membantu suami untuk membayar bil2 utiliti untuk mengurangkan beban suami. Kadang2 sy turut mengeluarkn wang untuk membeli belanja seharian. Setelah beberapa tahun berkahwin, sy dapati pendapatan suami telah meningkat dan sy yakin suami boleh menggunakan wang tersebut untuk membayar bil2 tersebut. Masalahnya adalah sekarang suami seolah2 menganggap sy wajib membayar bil2 rumah dan kadangkala turut mengatakan ayat bahawa asyik dia sahaja yang mengeluarkan wang belanja rumah, minyak kereta dan sebagainya. Apabila sy memberitahu itu adalah tanggungjawabnya sebagai suami, dia akan mengungkit bahawa dia telah banyak mengeluarkan duit sendiri. Apakah hak sy sebagai isteri dlm permasalahan ini? Mintak penjelasan ustaz. Terima kasih.
Jawapan;
Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah.
1. Nafkah bagi kehidupan suami-isteri (iaitu
belanja-belanja keperluan hidup untuk mereka) adalah tertanggung sepenuhnya di
atas bahu suami. Ia adalah kewajipan suami yang ditetapkan Syariat. Sabda Nabi
SAW; “Wajib atas kamu (para suami) menyediakan untuk mereka (yakni
isteri-isteri kamu) rezki mereka dan pakaian mereka mengikut kebiasaannya” (Soheh
Muslim; 1218. Abu Daud; 1905, dari Jabir bin Abdullah RA). Menurut ulamak;
maksud rezki dalam hadis ialah nafkah hidup merangkumi makanan, pakaian, tempat
tinggal dan sebagainya. Hukumnya adalah wajib atas suami.[1]
Berkata Imam an-Nawawi; terkandung dalam hadis ini kewajipan (suami) menafkahi isteri
dan menyediakan pakaian untuk mereka. Hukum ini telah diijmakkan oleh ulamak”.[2]
2. Digalakkan isteri membantu suami, namun bukan atas
dasar kewajipan , tetapi semata-mata ihsan darinya sahaja. Para suami perlu
menyedari hakikat ini. Tidak harus mereka memaksa isteri untuk turut sama
menanggung nafkah keluarga. Isteri yang engkar kepada arahan suami dalam
perkara tersebut tidak dianggap sebagai nusyuz di sisi Syariat. Dalam hal ini
suami tidak harus menggunakan kuasa vetonya, sebaliknya mengesyorkan secara
baik kepada isteri. Isteri pula jangan keberatan membantu kewangan suami selagi
termampu kerana wang/harta yang dibelanja untuk suami dan keluarga akan diberi
dua pahala/ganjaran oleh Allah; pahala sedekah dan pahala qarabah. Ini
sebagaimana sabda Nabi SAW –tatkala baginda ditanya berkenaan isteri yang
membelanjai suami dan anak-anaknya-; “Untuknya dua pahala; pahala qarabah
(mengeratkan ikatan keluarga) dan pahala sedekah” (Soheh al-Bukhari; 1466.
Muslim; 1000).
3. Apabila suami mengizinkan isteri untuk keluar
berkerja, pendapatan isteri adalah milik penuhnya. Tidak harus diambil suami
melainkan dengan persetujuannya. Kecuali jika suami mengsyaratkan sebahagian
pendapatan hendaklah digunakan untuk belanja rumah sebagai tukaran kepada
keizinan yang diberinya untuk keluar berkerja, ketika itu isteri terikat dengan
syarat tersebut. Nabi SAW bersabda; “Orang Islam terikat dengan syarat (yang
dipersetujui) sesama mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau
menghalalkan yang haram” (as-Sunan al-Kubra, al-Baihaqi; 11430, dari ‘Amru bin ‘Auf
al-Muzani RA). Tanpa syarat tersebut, kewajipan nafkah sepenuhnya atas suami.[3]
Wallahu a’lam.
Subscribe to:
Post Comments
(
Atom
)
No comments :
Post a Comment