Friday, November 13, 2015
ADAKAH IBU MERTUA SETARAF IBU SENDIRI? HUKUM MENCERCA IBU MERTUA
Soalan 1;
Assamualaikum ustaz, Saya ingin mohon pencerahan dari ustaz mengenai
Taraf ibu mertua dgn menantu lelaki. Adakah sama seperti ibu kandungnya
sendiri? Sekiranya dia pernah berbuat sesuai yang dianggap kurang ajar
terhadap ibu mertuanya seperti memaki, menghalau sehingga menitiskan air
mata si mertua, adakah dia telah tergolong sebagai telah melakukan dosa
besar juga dianggap anak derhaka & tidak mencium bau syurga seperti
yg selalu kita dgr jika berbuat kepada ibu sendiri. Mohon penjelasan
ustaz.
Sekian terima kasih.
Jawapan; Bismillah. Ibu mertua tidaklah setara dgn ibu kandung sendiri. Namun bersikap kasar dan biadap kpd ibu mertua tetap berdosa sekalipun tidak sebesar dosa menderhaka kpd ibu sendiri. Wallahu a'lam.
Soalan2;
Sekian terima kasih.
Jawapan; Bismillah. Ibu mertua tidaklah setara dgn ibu kandung sendiri. Namun bersikap kasar dan biadap kpd ibu mertua tetap berdosa sekalipun tidak sebesar dosa menderhaka kpd ibu sendiri. Wallahu a'lam.
Soalan2;
Terima kasih ustaz atas jawapan. Mohon pencerahan lagi ustaz, apakah
kategori dosa itu ustaz? Dosa kecil atau dosa besar? Apakah benar
kedudukan ibu mertua adalah Selepas ibu kandungnya? Seperkara lagi
ustaz, adakah seorang nenek mempunyai Hak utk berjumpa cucunya?
Sekiranya Hak itu Ada & dinafikan apakah hukumnya ustaz? Terima kasih atas perhatian.
Jawapan; Bismillah.
1. Tidaklah dapat dipastikan kedudukan ibu mertua adalah selepas ibu kandung tanpa dalil syarak. Setakat ini saya belum bertemu dalil yg mengesahkan perkara tersebut.
2. Berbuat kejahatan kpd ibu mertua ditegah syarak sama seperti berbuat jahat kpd org lain, malah tegahan itu lebih kuat krn dua faktor:
a) Ia menyalahi arahan Allah dan Rasul supaya melayani isteri dgn baik, termasuk dlm pengertiannya ialah melayani keluarga isteri terutama ibu-bapanya.
b) Bersikap biadap kpd ibu mertua seolah mengajar anak2 supaya bersikap biadap dgn nenek mereka sendiri, dan mungkin memutuskan silaturrahim antara mereka.
Adapun kategori dosa -besar atau kecil- ia bergantung kpd jenis kejahatan. Jika membabitkan cercaan dan makian sbg contohnya, maka ia adalah dosa besar. Sabda Nabi saw: "Mencerca org Islam adalah fasik dan nembunuhnya adalah kufur" (Soheh al-Bukhari).
3. Antara nenek dan cucu ada ikatan rahim (silaturrahim). Memutuskan ikatan rahim adalah dosa besar. Sabda Nabi saw: "Tidak akan masuk syurga org yg memutuskan hubungan rahim" (Soheh al-Bukhari). Suami yg menghalang anak2nya dari berhubung dgn nenek mereka tanpa sebab ia mengajar mereka melakukan dosa besar memutuskan rahim, dan mungkin berjangkit kpd tidak nenghormati ibu sendiri satu hari nanti.
Wallahu a'lam.
Jawapan; Bismillah.
1. Tidaklah dapat dipastikan kedudukan ibu mertua adalah selepas ibu kandung tanpa dalil syarak. Setakat ini saya belum bertemu dalil yg mengesahkan perkara tersebut.
2. Berbuat kejahatan kpd ibu mertua ditegah syarak sama seperti berbuat jahat kpd org lain, malah tegahan itu lebih kuat krn dua faktor:
a) Ia menyalahi arahan Allah dan Rasul supaya melayani isteri dgn baik, termasuk dlm pengertiannya ialah melayani keluarga isteri terutama ibu-bapanya.
b) Bersikap biadap kpd ibu mertua seolah mengajar anak2 supaya bersikap biadap dgn nenek mereka sendiri, dan mungkin memutuskan silaturrahim antara mereka.
Adapun kategori dosa -besar atau kecil- ia bergantung kpd jenis kejahatan. Jika membabitkan cercaan dan makian sbg contohnya, maka ia adalah dosa besar. Sabda Nabi saw: "Mencerca org Islam adalah fasik dan nembunuhnya adalah kufur" (Soheh al-Bukhari).
3. Antara nenek dan cucu ada ikatan rahim (silaturrahim). Memutuskan ikatan rahim adalah dosa besar. Sabda Nabi saw: "Tidak akan masuk syurga org yg memutuskan hubungan rahim" (Soheh al-Bukhari). Suami yg menghalang anak2nya dari berhubung dgn nenek mereka tanpa sebab ia mengajar mereka melakukan dosa besar memutuskan rahim, dan mungkin berjangkit kpd tidak nenghormati ibu sendiri satu hari nanti.
Wallahu a'lam.
Subscribe to:
Post Comments
(
Atom
)
No comments :
Post a Comment