Friday, October 21, 2016
SOLAT TAUBAH BERJAMAAH
Soalan;
Assalammualaikum ustaz...
Hamba nak tanya ni.. Bolehkah solat taubat di lakukan berjemaah?
Jawapan;
Terdapat khilaf di kalangan ulamak dalam
masalah melakukan solat tahajjud, dhuha, taubah, hajat, istikharah dan sebagainya
secara berjamaah, iaitu solat-solat yang disyariatkan secara bersendirian.
Menurut Imam an-Nawawi; asalkan suatu ibadat itu ada disyariatkan walaupun
secara bersendirian, harus jika ingin dilakukan secara berjamaah. Antara
dalilnya ialah;
1. Hadis Ibnu 'Abbas RA yang
menceritakan; Dia pernah mengikut Nabi SAW mengerjakan solat malam
(qiyamullail) di rumah baginda, iaitu berjamaah dengannya (Lihat; Soheh
al-Bukhari; 183. Muslim; 763/181).
2. Hadis Anas bin Malik RA yang
menceritakan; Aku, seorang budak yatim dan ibuku (Ummu Sulaim) telah
mengerjakan solat berjamaah di belakang Nabi SAW di rumah kami. Aku dan
budak yatim berdiri di belakang Nabi SAW dan ibuku berdiri di belakang kami)
(Soheh al-Bukhari; 727, 871. Muslim; 658/266).
3. Hadis 'Itban bin Malik RA yang
menceritakan; Nabi SAW datang kerumahnya dan berkata; 'Di mana tempat di rumahmu
yang kamu suka aku solat di situ?". Aku menunjukkan satu tempat. Lalu
baginda bertakbir (melakukan solat) dan kami membuat saf di belakangnya (yakni
turut berjamaah dengannya). Baginda solat sebanyak dua rakaat. (Soheh
al-Bukhari; 424. Muslim; 263/33).
Solat-solat yang dilakukan Nabi SAW
dalam hadis di atas ialah solat-solat sunat kerana baginda tidak pernah
melakukan solat fardhu melainkan di masjid. Imam an-Nawawi menjelaskan; “Solat-solat
selain solat hari raya, solat gerhana, solat istisqa’, solat terawih dan witir
selepasnya –seperti solat-solat sunat rawatib, dhuha dan sunat-sunat mutlak- tidak
disyariatkan berjamaah, yakni tidak disunatkan berjamaah, namun jika dilakukan
secara berjamaah dibolehkan dan tidak dianggap makruh” (al-Majmu’, 4/55).
Sebahagian ulamak hanya mengharuskannya
jika dilakukan sekali sekali (bukan berterusan), iaitu untuk tujuan belajar
atau membiasakan diri sahaja, bukan dengan menjadikannya sebagai kebiasaan,
kerana Nabi SAW dan para sahabat tidak pernah menjadikannya sebagai kebiasaan
mereka (Tamam al-Minnah, Syeikh ‘Adil bin Yusuf al-‘Azzazi (1/356).
Wallahu a'lam.
Posted by
USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL
at
10:31 PM
Subscribe to:
Post Comments
(
Atom
)
No comments :
Post a Comment