Friday, February 05, 2016
HUKUM KESALAHAN DALAM BACAAN AL-FATIHAH
Soalan;
Salam Ustaz. Apa hukum solat jika membaca Al-Fatihah salah tajwid, iaitu merangkumi:
- tidak menyebut syaddah pada huruf yang bertasydid, seperti pada iyyaka dibaca iyaka
- salah makhraj, seperti dho disebut zho pada waladhdhollin
- tidak memelihara hukum mad, seperti dho pada waladhdhollin panjang 6 harakat dibaca 2 harakat sahaja.
Harap penjelasan ustaz.
Jawapan;
Para ulamak menjelaskan;
1.
Surah al-Fatihah wajib dibaca di dalam solat dengan merangkumi segala
huruf dan syaddah-syaddahnya. Jika jatuh satu huruf darinya atau
diringankan huruf yang sepatutnya disyaddahkan atau diganti satu dengan
huruf lain, tidak sah bacaannya sama ada huruf dhodnya atau huruf
lainnya.
2. Dari segi sebutan huruf; jika bertukar sebutan dhod
(ض) menjadi dzo (ظ) menurut satu pandangan (dari fuqahak mazhab
Syafiie); tidak menjejaskan bacaan (yakni bacaan masih sah kerana agak
sukar bagi orang awam untuk memebezakan antara dua huruf tersebut, jadi
ia dimaafkan). Namun pandangan yang rajih (al-Asah); tidak sah bacaan,
kecualilah bagi orang yang tidak mampu untuk belajar, maka ia dimaafkan.
Jika sebutan dhod itu dibaca dengan selain dzo, tidak sah bacaan tanpa
ada khilaf. Begitu juga, tidak sah bacaan jika bertukar dzal (ذ) menjadi
dal (د). Namun jika huruf qaf (ق) disebut hampir kepada kaf (ك) (yakni
sebutan antara qaf dan kaf), bacaan masih sah namun makruh.
3.
Jika berlaku kesalahan pada baris; jika mengubah makna seperti ta pada
(أ نعمت) dibaca dengan baris dhammah atau kasrah, atau kaf pada (إياك)
dibaca dengan baris kasrah, tidak sah bacaan fatihah. Jika tidak sampai
mengubah makna, tidak batal bacaan Fatihah (yakni masih sah bacaan).
4.
Kesalahan tajwid dalam bacaan tidaklah membawa kepada tidak sahnya
bacaan Fatihah selama tidak menjejaskan makna seperti yang dijelaskan
tadi. Oleh demikian, memendekkan mad pada (ولا الضالين) dari 6 kepada 2
tidaklah membatalkan bacaan kerana ia tidak mengubah makna.
Kesalahan-kesalahan
yang boleh menjejaskan bacaan yang dinyatakan di atas jika dilakukan
dengan sengaja, akan batallah solat. Jika berlaku tanpa disengajakan,
solat tidak batal namun wajib diulangi bacaan. Jika tidak diulangi
bacaan yang salah itu, batallah solat.
Wallahu a'lam.
Rujukan;
1. Raudhatu at-Thalibin, Imam an-Nawawi, 1/348 (kitab as-Solah, al-Bab ar-Rabi'; Sifati as-Solah).
2. Al-Fiqh al-Manhaji, Syeikh Dr Mustafa al-Khin, Dr Mustafa al-Bugha dan 'Ali as-Syarbaji, 1/132.
3. Mughni al-Muhtaj, Syeikh al-Khatib as-Syirbini, 2/299-301.
4. Fatawa as-Syabakah al-Islamiyah, no. 33960, 79718, 73321.
Subscribe to:
Post Comments
(
Atom
)
No comments :
Post a Comment