Tuesday, November 24, 2015

COOK WITH LOVE

No comments :

Semalam petang balik kerja,
Singgah beli makanan tuk dinner.
I selalu beli kat Restoren Sarina (Sarina ada restoren weii.hhaha) dekat ngan umah i.
Sebelah dengan kedai dobi yg i selalu hantar ironing.
Masakan dia mmg sedappp! price pun average. 
Sambil tggu orang tu masak, i pun duk termenung.

:: I beli tomyam putih, ikan kembung 3 rasa & daging goreng kunyit. It cost me RM21.00 ::
 
Dah dekat sebulan kot i tak masak.
Sejak demam aritu, i jadi kembang tekak bau tumisan.
Tapi sekarang mcm dah lega sikit.
Cuma jujur sejujur2nya, i tak berdaya nak masak!
First and foremost, mmg faktor MASA.
I dah cete dalam past entry kan, mcmmana my daily routine.
I sampai rumah, ngam2 tuk mandi, solat asar and ada la rest dlm 15minute.
Then solat maghrib, later, out for fetch husband.
Jemput suami, return... took about 40minute la juga.
Balik dari jemput suami, dia mandi2 and solat maghrib.
Ujung2 waktu dah. Sian dia terkejar2.
Lepastu kami solat isya'.
Then celah mana saya nak masak?
Start masak at 8.30pm??
Siap masak 9pm lebih? makan settled2 kol 10pm?
Basuh pinggan, mop kemas semua??
Nak tggu nasi turun?
Kol bapa i boleh baring for rest?
and sleep at what time??
Sebab i bangun pagi 4.50am everyday!
Apa i buat bgn awal2??
Adalah... rutin2 tertentu yg kita biasa amalkan,before subuh.
Then masuk2 subuh terus solat.
and begitulah rutin harian saya.

Ya Allah saya dah kenapa syik cete benda2 ni je skrang??
Maaflahh. Maaf...
Saya tahu, ada lagi ramaii di luar sana di uji macam2 dugaan.
Sebenarnya saya rasa bersalah sangat bila tak dapat masak tuk suami.
Saya tak dapat lah nak explain detail why suami saya sngt mendambakan masakan sang isteri.
Antaranya, sebab dia pun tak sihat. I pun mmg bukan sihat.
So masakan kedai kan byk guna MSG..bahan perisa bukan2.
Dont talk about the food quality, such as the freshness, hygienic.
Memang sah2 can't beat with our own.
Sebab tu suami saya sangat appreciate lah kalau saya masak!
walau sekadar telur tetel pecah2 tu.
Dia akan makan beria-ia.
Kalu i masak bihun tu, bertambah2 dia makan.
Walau dia tu bukan jenis pemakan orang nya.
Tapi buat masa ni saya betul2 'out of mood' tuk masak!
Saya pandang sebelah mata je lauk2 basah tu.
Bawang dah siap blend pun dah berubah warna, tak berusik.
Mohon Allah kembalikan semangat memasak saya.
Serapkan kembali roh memasak yg dah berjalan2 kemana2 tah si roh tu.

I STILL LOVE TO COOK FOR MY HUSBAND!
I WILL DO!  
COOK WITH FULL OF HEART!
COOK WITH A LOT OF LOVE!

Suami saya tak kisah sangat sebenarnya.
Sebab yang makan dua mulut je.
I plak ada tebiat, kalau i yg masak, mmg i akan kuis2 je makanan tu.
Memang cara terbaik sgt kalau nak diet kayak gitu pun. hahaha
Lagipun suami i mmg akan nmpk i jadi penat sgt kalau masak.
Sbb i kan ada penyakit 'nak semua elok and kemas' je kan?
Masak nya sikit, nanti nak mengemas je kemain berjam2 renyah!
Nama pun penyakit, bukan saja2 taw!
Kadang cuba buat2 tak nampak ada setitik kesan minyak.
tapi i kenot. I akan amek span + cif, tenyeh2.
Bila dah tenyeh cif, kna lap balik dengan tissue.
Haiishhh!!
Beside i pun bukan mcm orang lain, sihat.
Hmmm..
Tacing nya lahaaiiii. Sian suami i :(

Ni luahan hati i je.
Setiap orang ada impian what u want to be. 
Or.. how u want it be. 
Kita plan macam-macam.
Kita berangan bagai2.
Tapi Allah jua perancang terbaik.
Begini dan setakat ini saja yg kita mampu.
Again, Allah takkan bagi apa yang kita nak.
Dia akan bagi apa yg cukup buat kita.

Allahuakbar. 

No comments :